Leg scenario's voor
klimaatbestendigheid op één lijn
Aangezien een wereldwijde beperking van de uitstoot 
        van broeikasgassen voorlopig nog niet haalbaar is en de temperatuur op 
        aarde al verontrustend is toegenomen, zal Nederland zich moeten voorbereiden 
        op klimaatverandering en toename van zeespiegelstijging. 
        Beschermen is daarbij veel goedkoper dan het land prijsgeven aan het water. 
        Als we het NRC commentaar ‘De toekomst van Nederland’ van 3 december ’22 
        mogen geloven lijkt de landelijke politiek op dit moment de keuze te hebben 
        gemaakt om Nederland in haar volle omvang te behouden. Hiervoor is een 
        strategie van vooruit verdedigen nodig. Het in lijn plaatsen van beschermende 
        maatregelen vormt een stap voorwaarts in die richting.   
      
Een zware opgave
        De opgave om tot landelijke klimaatbestendigheid te komen 
        is niet eenvoudig. Op basis van een nog nader te bepalen langetermijnvisie 
        moet er op korte termijn op land en zee ruimte gereserveerd worden om 
        voorgenomen en optionele maatregelen ook in de verre toekomst blijvend 
        te kunnen realiseren. 
        Om overbodige investeringen te voorkomen is het raadzaam om de verre toekomst 
        als uitgangspunt te nemen en terug te redeneren vanuit een (internationale) 
        langetermijnvisie (‘backcasting’). 
        Zo nemen we de lange termijn mee in alles wat we nu doen en kunnen vakmensen 
        en deskundigen sturing gaan geven aan de vormgeving van het Nederland 
        van de toekomst.
Illustratie: 
        JpBlom - Jpictures Stichting Blauwe Lijn
Bepaald kan worden in welke volgorde maatregelen genomen gaan worden, bij welke fase of omstandigheden ze gereed moeten zijn en hoeveel tijd de realisatie kost. De uitkomst daarvan zegt iets over wanneer de beslissingen voor uitvoering uiterlijk genomen moeten zijn en de tijd die we van tevoren nog hebben om daar naar toe te werken.
Daarbij vraagt verstandig investeren om een continue evenwichtige 
        afweging van kosten en baten. Men dient rekening te houden met wat het 
        verlies zou zijn als maatregelen niet of niet tijdig genoeg genomen zouden 
        worden en ook te bezien welke investeringen voorkomen kunnen worden als 
        een maatregel eerder genomen wordt. Wanneer bovendien een onontkoombare 
        maatregel na aanleg meteen grote voordelen oplevert, valt te overwegen 
        om deze al eerder te realiseren en niet te wachten tot het kritieke tijdstip 
        in zicht komt. 
        De overheid behoort zorg te dragen voor de continuïteit en financiering. 
         
Water en bodem sturend
        De overlevingsstrategie van Nederland mag niet afhankelijk 
        zijn van eindeloos polderen. De kabinetsbrief van november 2022 benadrukt 
        dan ook dat Water en Bodem sturend zijn. Voor een goed functionerend en 
        duurzaam watersysteem is niet alleen waterveiligheid van belang, maar 
        ook de waterkwaliteit, de beschikbaarheid van zoet water, het tegengaan 
        van verzilting en herstel van het grondwaterpeil. Ruimtelijke ontwikkelingen 
        kunnen met zo’n optimaal watersysteem meeliften. Dat betreft onder meer 
        woningbouw, landbouw, energie, logistiek, visserij en natuur. 
Het Deltaprogramma heeft als taak Nederland veilig en 
        leefbaar te houden. 
        Met het Kennisprogramma Zeespiegelstijging richt het zich op een tijdige 
        aanpassing aan klimaatbestendigheid, waarbij de te nemen maatregelen in 
        gelijke tred een stap vooruit dienen te lopen op klimaatverandering en 
        zeespiegelstijging.

Een indeling die verdeelt 
        Om de vele suggesties en plannen te ordenen zijn deze enkele 
        jaren geleden ingedeeld bij vier bedachte toekomstscenario’s. Naast Meebewegen 
        zijn dat Beschermen Open, Beschermen Gesloten en Beschermen Zeewaarts. 
        
Het scenario ‘Meebewegen’ blijkt in de komende eeuwen 
        een eufemisme voor vluchten, kapitaalvernietiging en ontwrichting. Deze 
        richting komt economisch en maatschappelijk pas in beeld bij een zeespiegelstijging 
        van meer dan 10 m. Zelfs in het meest extreme IPCC scenario duurt dat 
        nog wel zo’n 500 jaar. 
        Zou het daarom in deze fase van het proces niet verstandig zijn om dit 
        scenario (met goede argumenten) te laten vallen? Dat komt de focus, snelheid 
        in het proces en duidelijkheid ten goede. 
Eveneens doet de vraag zich voor of het onderscheid tussen 
        de beschermende toekomstscenario’s als aparte keuzes wel zo handig is. 
        Beschermen Open (opschalen huidige situatie), Beschermen Gesloten (kust 
        verder sluiten en pompen) en Beschermen Zeewaarts (tweede kustlijn) kunnen 
        namelijk in deze volgorde in elkaars verlengde geplaatst worden, toenemend 
        in waterveiligheid en mate van duurzaamheid. 
        Door ‘Beschermen’ als één globale richting te beschouwen, hoeft de discussie 
        niet langer in de breedte en zeker niet gepolariseerd gevoerd te worden. 
        
        Door te selecteren op hoofdlijnen en het samenvoegen van wat bruikbaar 
        is, wordt het geheel minder complex en kunnen gericht keuzes gemaakt worden, 
        wat de haalbaarheid vergroot. 
Geheel in lijn met de door het Deltaprogramma 2023 beoogde 
        versnelling, werken drie consortia dit jaar de toekomstscenario’s zodanig 
        concreet en vergelijkbaar uit, dat men er daarna mee kan gaan rekenen. 
        
        Met het daadwerkelijk uitwerken van oplossingsrichtingen wordt er weer 
        een stap voorwaarts gemaakt. Daarbij kan het op één lijn leggen van beschermende 
        maatregelen de richting naar klimaatbestendigheid verhelderen en de voortgang 
        versnellen.
        Wil Borm - Adviesgroep Borm & Huijgens -
Dick Butijn - De Haakse Zeedijk
januari 2023