bedreigt zoetwatervoorziening 
      
18 november 2013 WATERFORUM DISCUSSIEFORUM
Tijdens het 4e Nationaal Deltacongres te Utrecht 
        presenteerde de gemeente Rotterdam het plan om de Nieuwe Waterweg uit 
        te diepen. De vraag is waarom?
        De 1e en 2e Maasvlakte zijn toch voor de diepgaande schepen? Of is het 
        puur voor het image van Rotterdam om een paar grote cruiseschepen de binnenstad 
        binnen te halen? Waar liggen de prioriteiten eigenlijk in Nederland? Land- 
        en tuinbouw, watervoorziening voor de procesindustrie en landelijke energievoorziening 
        komen in gevaarlijk vaarwater.
Woekeren met water
        Nederland loost het merendeel van het zoete water via de 
        Nieuwe Waterweg ongebruikt in zee. Zolang de grote rivieren voldoende 
        water aanleveren is dat geen probleem. Op dit moment is het beleid dat 
        bij een lage afvoer van de Rijn bij 1700 m³ per seconde de opening van 
        de Haringvlietsluizen wordt beperkt en bij 1100 m³ per seconde geheel 
        wordt gesloten. Alle waterschappen woekeren dan met enkele m³ per seconde 
        om hun gebied niet te laten verzilten. Met recht 
        is er nu sprake van kostbaar water naar de zee dragen.
Een rampscenario dreigt
        In de nabije toekomst moeten we ernstig rekening houden 
        met grotere grilligheden in het weer nals gevolg van klimaatverandering. 
        Het kan zomaar gebeuren dat in droge perioden de Rijn een zeer lage afvoer 
        heeft van rond de 700 m³ per seconde of minder. Dan is de huidige open 
        verbinding met zee via de Nieuwe Waterweg een groot probleem, omdat we 
        met het beetje water dat de Rijn dan aanlevert, het zout in de Nieuwe 
        Waterweg moeten zien terug te dringen met zoet water. Het Westland en 
        de Randstad dreigen snel te verzilten in die situatie. De procesindustrie 
        en elektriciteitcentrales moeten de productie beperken. Een waar economisch 
        rampscenario dreigt.
        Deskundigen zijn aan het puzzelen of we de zout-indring kunnen beperken 
        met een open Nieuwe Waterweg. Een luchtbellenscherm? Lijkt wel leuk maar 
        het zal een energieverslindende operatie worden en of het zal werken is 
        maar de vraag. Een nieuwe 'Fyra' ligt op de loer.
Waar blijft realiteitszin?
        Met name de land- en tuinbouw onderkennen dit mogelijke 
        probleem. 
        Maar ook de industrie, die veel 'zoutloos water' nodig heeft begint zich 
        grote zorgen te maken. Bestuurders maken zich met recht zorgen als de 
        energievoorziening in het geding komt. Wie krijgt dan voorrang?
In plaats van te zoeken naar een duurzame klimaatbestendige oplossing komt Rotterdam vrolijk met het voorstel om de Nieuwe Waterweg uit te diepen. Op welke planeet leven de bestuurders van Rotterdam eigenlijk?
Cor Huijgens en Martien Boelaars
Adviesgroep Borm & Huijgens – integraal waterbeheer november 2013.