Pluspunten van een S-bocht
Waterveiligheid
Zeesluizen voor de Nieuwe Waterweg
          De veiligheid van Rotterdam en het Rijnmondgebied is 
          onvoldoende gewaarborgd door de Maeslantkering. Een overstroming van 
          de Randstad zou het bankroet van Nederland inluiden. Het is in het belang 
          van de waterveiligheid om allereerst de Nieuwe Waterweg van sluizen 
          te voorzien.
Gebruik van de maximaal beschikbare 
          bergingscapaciteit
          De projecten van Ruimte voor de Rivier maken een vlottere 
          doorvoer van grote hoeveelheden rivierwater mogelijk en verleggen hiermee 
          het probleem voor wateropvang en -afvoer naar de Zuidwestelijke Delta. 
          De huidige bergingscapaciteit van Hollandsch Diep en Haringvliet is 
          ontoereikend. Bij inzet van alle deltawateren als berging (S-bocht) 
          is de stijging beduidend minder. Dat houdt in dat in combinatie met 
          de hoogte van de (voormalige) zeewerende dijken de waterveiligheid aanzienlijk 
          verbeterd. Aangezien men extreme rivierafvoeren tijdig kan zien aankomen, 
          is voorspuien doorgaans mogelijk. Dit laatste vergroot de opvangcapaciteit 
          van de totale noodberging. Spui, Dordtse Kil en Beneden Merwede zouden 
          bij circa NAP + 3 m met keringen afgesloten moeten worden. De noodzaak 
          van dergelijke keringen en het vaststellen van de juiste peilstijgingen 
          bij een S-bocht dienen nog nader berekend te worden.
Komberging Volkerak-Zoommeer
          Het Volkerak-Zoommeer kan als komberging gebruikt worden, 
          door deze bij kritieke waterstanden vol te laten stromen om de regio 
          van overstroming te vrijwaren. Bij een S-bocht mag de volledig beschikbare 
          noodberging zich eerst maximaal vullen, voordat het Volkerak-Zoommeer 
          als komberging wordt ingezet.
Zoetwatervoorziening
Einde aan het grootschalig zoetwaterverlies
          Van de jaarlijks beschikbare 110 miljard kubieke meter 
          zoet water verdwijnt het meeste in zee via de Nieuwe Waterweg en slechts 
          enkele procenten worden verbruikt door onder meer landbouw, industrie 
          en huishoudens. Zoetwatertekort is een schande voor ons land. Afsluiting 
          van de Nieuwe Waterweg met schut- en spuisluizen is de enige oplossing 
          om grootschalig zoetwaterverlies te voorkomen. 
Behoud van de zoetwatervoorraden
          De toekomstige behoefte aan zoet water is niet bekend. 
          Daarom is het onverstandig om alleen de huidige vraag naar zoet water 
          veilig te stellen. Ruimere garanties zijn te prefereren. Diverse voornemens 
          bedreigen het voortbestaan van de zoetwatervoorraden Haringvliet en 
          Volkerak-Zoommeer. Door de S-bocht wordt het behoud van deze zoetwatervoorraden 
          gegarandeerd.

Inrichtingsvoorstel met S-Bocht: zee- en spuisluizen Nieuwe Waterweg, nieuwe zoetwaterbekkens, doorsteken Goeree en Grevelingendam en compenserende inpoldering. (Borm& Huijgens - 2011)
Zoetwatervoorziening Schouwen-Duiveland
          Schouwen-Duiveland ligt omsloten door zoute wateren en 
          heeft te kampen met verzilting. Met de aanleg van een scheidingsdam 
          in de Grevelingen is een pijpleiding voor zoetwateraanvoer vanuit het 
          Haringvliet te realiseren. Tegen Schouwen-Duiveland kan een spaarbekken 
          aangelegd worden. 
Nieuw zoetwaterbekken aan de Hollandse kust
           Na het sluiten van de Nieuwe Waterweg ligt de realisatie 
          van een zoetwaterbekken tegen de kust voor de hand om onder meer het 
          Hoogheemraadschap van Delfland blijvend van zoet water te voorzien. 
          Het water is hier ook een kansrijk exportproduct. 
Tegengaan van verzilting
          Met de relatieve zeespiegelstijging neemt de rivieropwaartse 
          invloed van de zee toe. Industrie, drinkwatervoorziening, natuur en 
          landbouw zitten niet op verzilting te wachten. Plannen die de zee nog 
          verder `binnenhalen´ zijn dan ook af te raden. Een goede oplossingsrichting 
          vormen de doorsteken door Goeree en de Grevelingendam. Hierbij ontstaat 
          een open verbinding met zee, met de mogelijkheid van tijdelijke sluiting 
          en berging als de waterveiligheid er om vraagt. De zee komt door de 
          S-bocht relatief verder weg te liggen, de zoutgrens schuift op en de 
          zoetwatervoorraden blijven behouden. 
Compensatie landbouwgronden
        
 Er zijn in het verleden al vaak landbouwgebieden voor 
          het algemeen belang verdwenen. Bij de aanleg van de doorsteek door Goeree 
          gaan eveneens waardevolle landbouwgronden verloren. Dit verlies dient 
          ruimschoots gecompenseerd te worden en bij voorkeur in de directe omgeving. 
          
          Met de aanleg van de scheidingsdam in de Grevelingen voor de S-bocht, 
          valt er grenzend aan Goeree voldoende land in te polderen.
Scheepvaart en economie
Behoud voorzieningen Rijn-Schelde 
          Corridor
          De Volkeraksluizen blijven bij de S-bocht intact en de 
          Rijn-Schelde Corridor blijft getijloos, beheersbaar en zoet. Antwerpen 
          en Rotterdam varen er wel bij. 

Een open Europoort en een Nieuwe waterweg met zeesluizen en spuisluizen
Overslaghavens
          De accentverschuiving naar zee voor overslaghavens (Europoort 
          en Zeebrugge) blijft toenemen. Het is mogelijk om aansluitend aan de 
          Europoort overslaghavens te maken, waarbij zeeschepen buitengaats aanleggen 
          en binnenvaartschepen meteen binnengaats worden geladen. Een dergelijke 
          inrichting beperkt het aantal schuthandelingen. Hierdoor hoeft de capaciteit 
          van de komende zeesluizen niet extreem hoog te zijn.
          Visserij en recreatie
Benutten voedselaanvoer voor 
          visstand en schelpdiercultures
          Decennia lang bezinkt het voedselrijke rivierslib geheel 
          in Hollandsch Diep en Haringvliet. Doorstroming met de S-bocht vermindert 
          de mate van verdere eutrofiëring van bodems en een deel van de door 
          de rivier meegevoerde stoffen zorgt voor voedselaanbod voor de ecosystemen 
          en schelpdiercultures. De huidige voedselarmoede in de Oosterschelde 
          zal verdwijnen. Ook de visgronden van de Noordzee worden weer continue 
          gevoed door de rivieren.
Toerisme, recreatie en natuurbeleving
          De doorsteek door Goeree biedt mogelijkheden voor recreatie 
          en toerisme om in de delta rond te kunnen varen zonder de Noordzee op 
          te hoeven. De door toervaart intens gebruikte Volkeraksluizen kunnen 
          worden ontlast. Een bezoek aan de Zuidwestelijke Delta wordt veel aantrekkelijker 
          vanwege de open verbinding met zee, de toename van de dynamiek, de geleidelijke 
          overgangen van zoete naar zoute milieus en de ontwikkelingsprocessen 
          van het estuarium. Verbetering van de waterkwaliteit stimuleert de waterrecreatie 
          en de sportvisserij. Het ontstaan van slikken, stranden en platen bevordert 
          de waterrecreatie in en rond de voormalige zeegaten. Dat natuurbeleving 
          in en langs het estuarium een hoge vlucht zal nemen is een duidelijke 
          zaak.
Regulering van de waterstromen
Extra regelfunctie Haringvlietsluizen
          De Oosterschelde blijft zout. Indien de zoutgrens teveel 
          zeewaarts verschuift, kunnen niet alleen het Volkerak-Zoommeer, maar 
          ook de Nieuwe Waterweg doorgespoeld worden. Zoetwatervoorraden mogen 
          aangevuld worden en verdere regulatie is meteen mogelijk door het teveel 
          aan zoet water te spuien met de Haringvlietsluizen. Ook bij plotselinge 
          verontreiniging van de rivier, valt te overwegen, afhankelijk van de 
          aard en omvang van de verontreiniging, om zoveel mogelijk water direct 
          in zee te lozen om de delta te ontzien. 
Deels zelfregulerende doorstroming
          Grillig gedrag van water kan genivelleerd worden door 
          de Haringvlietsluizen. Ook inrichting en waterverdeling kunnen sturend 
          bijdragen. De hoeveelheid water die door de doorsteek Goeree stroomt, 
          varieert onder invloed van wisselende rivierafvoeren en waterbeheer. 
          Om zowel te voorkomen dat er bij lage afvoeren zout in het Haringvliet 
          komt en om het mogelijk te maken dat bij piekafvoeren voldoende water 
          naar de overige deltaberging stroomt, dient de doorsteek hiervoor ingericht 
          te zijn. Dit is mogelijk met ver uiteen liggende primaire dijken, aangevuld 
          met parallel liggende zomerdijken en kades. Kribben in de stroom kunnen 
          bovendien in lengte en hoogte variëren. Bij lage afvoeren gaat het water 
          in een smalle geul tussen de lage en langste kribben door en bij piekafvoeren 
          stroomt het water over drempels in de gehele breedte tot de primaire 
          dijken. 
Doorsteek Goeree afsluitbaar 
          voor zoutindringing
          Het opdringen van de zouttong is afhankelijk van zeestanden 
          en rivierdebieten. Om zoutindringing in het Haringvliet te voorkomen 
          dient wellicht de doorsteek van Goeree tijdelijk afsluitbaar te zijn.
Ecologie
Doorstroming lost huidige milieuproblemen 
          op
          De Deltawerken veranderden de Zuidwestelijke Delta in 
          een verzameling van door dammen van elkaar gescheiden bekkens. Het gebrek 
          aan ruimtelijke samenhang tussen de bekkens leidde tot ecologische en 
          economische problemen. Met de S-bocht is er weer sprake van open verbindingen 
          en kan doorstroming de zieltogende deltawateren weer gezond maken. 
Volledig estuarium met herstel 
          vismigratie
          Het herstel en ontwikkeling van een estuarium is het 
          meest kansrijk is de Zuidwestelijke Delta. Om alle gedane investeringen 
          voor vismigratie, zoals de passeerbaarheid van kunstwerken in de grote 
          rivieren, rendabel te laten zijn, dient Nederland aan haar internationale 
          verplichtingen te voldoen. Dat is niet het geval bij het Kierbesluit. 
          Bij de S-bocht kunnen zout en zoet zich onder invloed van getijden mengen 
          en dat geeft samen met de verlengde route wel een duurzame oplossing 
          voor visintrek.
Van natuurontwikkeling naar natuurlijke 
          ontwikkeling
          Na het scheppen van de juiste randvoorwaarden zullen 
          de bestaande milieus zich wijzigen. Het verdere proces kunnen we aan 
          de natuur overlaten. Met zeesluizen voor de Nieuwe Waterweg verdwijnen 
          de laatste zoetwatergetijdengebieden langs de Oude Maas en Biesbosch. 
          Met de S-bocht ontstaat in de Grevelingen een nieuw zoetwatergetijdengebied. 
          Op andere locaties kan zal eveneens sprake zijn van nieuwe aanwas van 
          platen, schorren en slikken.
Voorkomen van milieuschokken
          Bij een open verbinding met S-bocht is er geen sprake 
          van plotselinge berging van zoet op zout. Met elke andere bergingsvolgorde 
          zou iedere berging tot een ecologische ramp leiden. 
          Kosten en baten
Behoud huidige infrastructuur 
          met bredere inzet
          Kwaliteitsverbetering en doorstroming met zoet water 
          is een betere oplossing voor het blauwalgenprobleem van het Volkerak-Zoommeer, 
          dan symptoombestrijding met zout water. Alle problemen en bijkomende 
          kosten die door het laatste ontstaan kunnen dan voorkomen worden. Behoud 
          van de huidige infrastructuur en aansluiting bij bestaande voorzieningen 
          zijn belangrijke pluspunten. De inlaatpunten voor zoet water, de sluizen 
          van West-Brabant, de Volkeraksluizen en tal van andere infrastructurele 
          voorzieningen kunnen bij de inrichting met S-bocht behouden blijven. 
          
          De bestaande Stormvloedkering en Haringvlietsluizen worden bovendien 
          breder ingezet. 
Gebruik hoogte zeewerende dijken
          De van oorsprong zeewerende dijken langs de voormalige 
          zeegaten worden bij de S-bocht voor berging, peilverhoging en spuien, 
          optimaal benut. Dat neemt niet weg dat de noodzakelijke versterkingen 
          en verhogingen van dijken, waaronder de realisatie van Deltadijken, 
          dienen plaats te vinden.

Herstel stabiliteit dijken van 
          Rijnmondgebied naar Haringvliet
          Sinds 1970 is er een groot verschil in waterstanden tussen 
          het stilstaande Haringvliet en het Rijnmondgebied dat onder invloed 
          van getijden bleef. De dagelijks sterk wisselende stromingen ondermijnen 
          de basis van de flankerende dijken van de verbindende waterwegen. Hieraan 
          komt een einde zodra de Nieuwe Waterweg is afgesloten.
Vergelijkend onderzoek
          Dat de herinrichting van de Zuidwestelijke Delta enige 
          miljarden gaat kosten mag duidelijk zijn. Op het moment dat andere inrichtingsmogelijkheden 
          in beeld komen, is vergelijkend onderzoek naar kosten en baten mogelijk. 
          Het is niet aan ons als adviesgroep, maar aan de overheid om deze zaken 
          op alle vlakken door te laten rekenen. Dan pas kan er in 2014/2015 door 
          het kabinet een verantwoorde beslissing worden genomen over oplossingsrichtingen 
          voor de langere termijn.
Adviesgroep Borm & Huijgens - integraal waterbeheer september 2011
Aanvulling/correctie 2020:
Een probleem dat zich voordoet bij een S-bocht is het te grote oppervlak van de voormalige zeegaten. Dit geeft een sterke aanzuigende werking voor getijde (vergelijkbaar met een spoelmeer). Aangezien de huidige stormvloedkering nu al op maximumcapaciteit fungeert en te diepe getijdengeulen zowel de fundamenten van de kering kunnen ondermijnen als de vorming van de Voordelta doen afnemen, is een uitvoering zoals hierboven omschreven niet ideaal. Met een dijk van Noord-Beveland naar Tholen is het overgrote deel van de Oosterschelde te benutten als zoetwatervoorraad en wordt met de oppervlakteverkleining een estuarium haalbaar. Maar is dit ook duurzaam?
Het voorstel van Siebe Kramer om naast de Zeelandbrug een dam te leggen is op zich ook een verbetering. Dat betekent 2/3 van de O'schelde wordt zoetwaterbassin en het westelijk deel krijgt meer zeegatdynamiek. Daarnaast valt te overwegen de gehele Oosterschelde te verzoeten en de stormvloedkering al spuisluis te gebruiken. In beide gevallen (gehele of gedeeltelijke verzoeting Oosterschelde) dient gezocht te worden naar een andere realisatie van estuariene dynamiek in plaats van een S-bocht.
Gezien de aanwassende kust in het zuidwesten als gevolg van de aanleg van de Deltawerken en de Maasvlakte ontstaan er mogelijkheden om migratierivieren en estuaria aan te leggen en te laten ontstaan in de Voordelta. Deze mogelijkheid hebben we ingebracht bij het Kennisprogramma Zeespiegelstijging van het Deltaprogramma. Aangezien het vrijwel zeker is dat op de lange termijn de Zeeuwse wateren worden verzoet, vanwege waterveiligheid en zoetwatervoorziening, ligt een westwaartse verschuiving van estuariene milieus voor de hand.
Summary: The benefits of the S-curve 
 With the accelerated rural transit of river water, the current water storage in the delta is inadequate. The flood defence is significantly improved by use of all delta waters as storage, use and improvement of the (former) sea dikes, if possible beforehand lowering the level and a simultaneous flow out from Haringvliet and Oosterschelde. In case of an S-curve stream, the combined emergency storage is completely filled before the lake Volkerak-Zoommeer can be used as a last emergency reservoir. For the national water safety and the national fresh water supply is the construction of sea locks for the New Waterway of primary importance. Shortage of fresh water would be a disgrace to the Netherlands. Only a small part of the available fresh water is consumed. Sluices for the New Waterway are the only solution to prevent the current large-scale loss of freshwater into the sea. Retention and extension of freshwater resources are possible with S-curve, because the sea lies relatively farther away, which shifts the salt border. A new reservoir near Schouwen-Duiveland and another on the coast above the Europoort are additional to the freshwater supply. To compensate the lost of agricultural land, new reclaimed land is possible nearby Goeree.The present shipping facilities, the Volkerak locks and the Rhine-Scheldt Corridor, remain unchanged. The required capacity of the locks can be significantly reduced by focussing on the realisation of sea transhipment harbours with separation of marine and inland transport, which includes a separation of salt and fresh water. Nutrients transported by the river provide food supply for ecosystems and shellfish farming. Thanks to the open connections the quality of water rises and the Southwest Delta becomes more attractive for tourism, fishing and nature experience. Regulation of water flows is possible by the national freshwater distribution, the infrastructure and the use of sluices as control valves. The Delta Works are the cause of the current ecological problems. After recovery of the connections, the current environment will change into a complete estuary. The S-curve hereby offers a sustainable solution for fish migration. In case of emergency storage there is no negative environmental impact caused by a sudden change from salty to fresh water. Preservation of existing infrastructure and increasing use of the Haringvliet locks and the storm surge barrier, together with the restoration of the stability of the dikes, are important advantages. The government should calculate the costs and benefits of all relevant opportunities. In 2014/1015 a responsible choice can be made for the long term.  | 
            Samenvatting: De pluspunten van de S-bocht De inrichting van de Zuidwestelijke Delta vervult een cruciale rol bij de totstandkoming van een klimaatbestendig Nederland en is dan ook geen vrijblijvende aangelegenheid. Met de versnelde landelijke doorvoer van rivierwater is de huidige wateropvang in de delta ontoereikend. De waterveiligheid is aanzienlijk te verbeteren door inzet van alle deltawateren als berging, het gebruik en verbetering van de (voormalige) zeewerende dijken, voorspuien en, indien bij peilstijging mogelijk, het gezamenlijk spuien vanuit Oosterschelde en Haringvliet. Bij een afvoerroute in de vorm van een S-bocht kan de gecombineerde 
                noodberging zich geheel vullen, alvorens het Volkerak-Zoommeer 
                wordt ingezet als laatste komberging. Zoetwatertekort zou een schande voor Nederland zijn. Slechts 
                enkele procenten van het beschikbare zoet water wordt immers verbruikt. 
                Sluizen voor de Nieuwe Waterweg zijn de enige oplossing om het 
                huidige grootschalig zoetwaterverlies in zee te voorkomen. Grenzend aan Goeree kunnen ter compensatie landbouwgronden ingepolderd 
                worden.  Door de rivier meegevoerde stoffen zorgen voor voedselaanbod voor de ecosystemen en schelpdiercultures. De Zuidwestelijke Delta wordt door de open verbindingen en de waterkwaliteitsverbetering aantrekkelijker voor toerisme, visserij en natuurbeleving. Regulering van de waterstromen is mogelijk door de landelijke zoetwaterverdeling, de inrichting en het gebruik van sluizen als regelkranen. De Deltawerken vormen de oorzaak van de huidige ecologische problemen. Na herstel van de verbindingen zullen de huidige milieus zich wijzigen tot een volledig estuarium. De S-bocht biedt hierbij een duurzame oplossing voor vismigratie. Bij noodberging is er geen sprake van milieuschokken als gevolg van een plotselinge berging van zoet op zout. Behoud van de bestaande infrastructuur en een bredere inzet van onder meer de Haringvlietsluizen en de Stormvloedkering vormen samen met het herstel van de stabiliteit van de dijken belangrijke pluspunten. De overheid dient relevante inrichtingsmogelijkheden op alle vlakken door te rekenen op kosten en baten. Dan kan er in 2014/1015 een verantwoorde keuze gemaakt worden voor de langere termijn. 
  |