Onsamenhangend beleid bedreigt
toekomstig Deltaplan
15 november 2012 WATERFORUM DISCUSSIEFORUM
Met de aanbevelingen van de Commissie Veerman ontwikkelden stuurgroepen sectorale oplossingen met meestal een regionaal karakter. Door uitbesteding zijn voornemens tot in de puntjes uitgewerkt, echter zonder onderlinge samenhang. De optelsom van deeloplossingen vormt niet de integrale oplossing die op termijn voor heel Nederland veiligheid en leefbaarheid garandeert. Tijdens het Deltacongres 2012 benadrukte dijkgraaf Gerard Doornbos, dat een bundeling van oplossingen voor recente problemen geen goede basis vormt voor een toekomstig landelijk Deltaplan.
Op basis van de huidige werkwijze kan er van een tweede Deltaplan nog lang geen sprake zijn.
Prof. mr. Pieter van Vollenhoven opende
het congres met een gloedvol betoog over het nut van de Onderzoeksraad
voor Veiligheid. Duidelijk werd het beeld geschetst dat in Nederland
vooral op papier zaken goed geregeld lijken, maar dat er met de naleving
nogal eens een loopje genomen wordt. Bij menigeen kwam de wens boven
drijven om de onderzoeksraad ook maar eens in te zetten voor de waterveiligheid.
Ook Adviesgroep Borm & Huijgens vindt dit een uitstekende benadering.
Onzekerheid neemt toe
De toenemende deelname aan het congres lijkt in gelijke tred te lopen
met de toenemende onzekerheid.Bij de Deltaparade bleek dat menig standhouder
geen afdoend antwoord kon geven op de meest elementaire vragen over
de deelprogramma’s.
Deze krijgen nu nog slechts gestalte
in de vorm van inrichtingssuggesties en voortgangsrapportages van het
Deltaprogramma.
Het cumulatieve effect, dat ontstaat bij het vasthouden aan lapmiddelen
en foute
keuzes, kan leiden tot kapitaalvernietiging, milieuschade en onveiligheid.
Jarenlange positieve propaganda vervliegt hierbij snel en dan is het
gedaan met de geloofwaardigheid van de overheid op het gebied van waterbeheer.
Vasthouden aan verkeerde afspraken of regelgeving, zoals momenteel bij
de Hedwigepolder, de Kier, het Volkerak-Zoommeer en Natura 2000, geeft
nu eenmaal een vervelende nasleep en boekt op termijn averechts resultaat.
Drie jaar op rij was het Deltacongres van een hoog ‘feel-good’-gehalte,
met licht
vermaak, vrijblijvend gekeuvel, prominente gasten en het in het zonnetje
zetten van mensen. Geconstateerde tegenstrijdigheden en voortschrijdend
inzicht maken duidelijk dat het karakter van het jaarlijkse congres
drastisch mag veranderen.
Er is wellicht een formule te bedenken waarbij deze bijeenkomst van
vele
waterdeskundigen meer rendement oplevert om een dreigende nationale
ramp te voorkomen. In dat geval zijn we zeker van de partij!
Schrikbeeld na realisatie Uitvoeringsprogramma Zuidwestelijke Delta 2010-2015+
Oplossing
Volgens ons ligt de sleutel tot een klimaatbestendig Nederland bij een
oplossing voor de gigantische verspilling van het zoete water via de
Nieuwe Waterweg.
Dit werd in het middagprogramma door diverse partijen met nadruk genoemd,
echter nog altijd zonder tastbaar resultaat.
Waarom wachten tot we met de rug tegen de muur staan?
Een maatregel waar rond 2050 geen ontkomen meer aan is, kan beter zo
ver
mogelijk naar voor worden geschoven, vooral als ze probleemoplossend
en
kosteneffectief bijdraagt aan vrijwel alle wateropgaven van het Nationaal
Waterplan.
Met het sluiten van de Nieuwe Waterweg komt er een overvloed aan zoet
water
beschikbaar. De herijking van de landelijke zoetwaterverdeling zal er
geheel anders uitzien.
Onder deze aanzienlijk verbeterde omstandigheden
kunnen relevante visies getoetst worden op hun bijdragen aan waterveiligheid,
zoetwatervoorziening en milieu.
Dan zijn er op basis van onderzoek en feiten keuzes te maken.
Zuivere analyse van de planvorming en afgewogen besluiten leiden vervolgens
tot een klimaatbestendig Nederland.
Geen woorden, maar daden voor een tweede Deltaplan.
Dit vereist van de betrokken bestuurders veel inspanning, visie en doortastendheid.
Adviesgroep Borm & Huijgens - integraal waterbeheer november 2012