Intro
Nieuwe natuur versterkt Afsluitdijk
Het veiligheidsniveau van de Afsluitdijk en de bijbehorende
sluizen ligt ver onder de wettelijke norm. Een samenhangende herstructurering
is gewenst.
Op 1 juni 2011 heeft voorzitter Ed Nijpels het eindadvies van de Adviescommissie
Toekomst Afsluitdijk aangeboden aan Joop Atsma, staatssecretaris van
Infrastructuur en Milieu. Van de grootse plannen, die in augustus
2008 gepresenteerd werden door acht consortia vanuit het bedrijfsleven,
is weinig heel gebleven. Op het laatste moment werden in het eindrapport
twee varianten van Rijkswaterstaat ingeschoven. De commissie presenteert
nu deze twee opties voor de versterking van de dijk: een betonnen
stormschild op de dijk of de overslagbestendige dijk, waarbij de top
van de dijk sterker wordt gemaakt. De overslagbestendige dijk, de
meest goedkope variant, wil men gaan realiseren. Een minpunt van de
overslagbestendige dijk is dat de dijk in het huidige voorstel wordt
bekleed met asfalt. Het resultaat is een versterkte dijk, kwetsbaar
gelegen in een onafzienbare watervlakte.
Ecologisch wordt er met de `betonnen´
Afsluitdijk geen enkele vooruitgang geboekt, integendeel.
De Rijksstructuurvisie Afsluitdijk, die in de maak is, heeft de ambitie
om natuur te koppelen en te verbeteren aan de herstructureringswerkzaamheden
van de Afsluitdijk. Het voorstel van de Adviescommissie Nijpels voldoet
hier niet aan. Hierin is geen sprake van een integrale aanpak met
een samenhangende visie op natuur en milieu. Een harde milieugrens
blijft gehandhaafd, evenals zoute kwel in het IJsselmeer en de Afsluitdijk
is nog steeds kwetsbaar voor kruiend ijs. Ook de spuicapaciteit naar
zee is te gering. Het op korte termijn kiezen voor de goedkoopste
oplossing kan op lange termijn duurder uitvallen dan de door ons voorgestelde
meegroeiende zeewering.
Duurzame maatregelen die aansluiten bij een meer natuurlijk toekomstbeeld
zijn te prefereren. Onderstaand inrichtingsvoorstel voldoet wél aan
de genoemde visie en komt overeen het pleidooi van de Raad voor de
Wadden voor een vergroting van het kwelderoppervlak en zoet-zout overgangen.
Onze oplossing ligt bij een inrichting óm de Afsluitdijk,
bij een inrichting die gefaseerd aangelegd kan worden en die ook deels
vanuit natuurbeschermingsgelden bekostigd mag worden. Bij deze inrichting
blijft de Afsluitdijk in principe behouden zoals die is. De kosten
die hiermee bespaard worden zouden eveneens ingezet kunnen worden
voor deze meer natuurlijke oplossing.
Wanneer de spuicapaciteit van de dijk wordt vergroot met enkele nieuwe
spuilocaties, kunnen die alvast maar liggen op de plaatsen zoals aangegeven.
Wellicht hoeft de Afsluitdijk niet eens meer een overslagbestendige
dijk te worden als een voordijk (een strandwal met duinen, kwelders
en strekdammen in de Waddenzee) het watergeweld tempert.
"Harde waterkeringen worden ook steeds vaker gecombineerd
met natuurlijke buffers als kwelders en moerassen. Voordat de hoge
golven de dijk bereiken, is hun kracht door deze levende barrières
al gebroken. Bovendien krijgt de regio er een waardevol natuurgebied
bij." (Citaat van Jaco de Boer uit "Levende
zeeweringen als bescherming tegen overstromingen", Change Magazine,
december 2010 )
De staatssecretaris en het kabinet kunnen alsnog de keuze maken voor
maatregelen die tevens een eerste stap zijn naar een integraal toekomstbeeld
op de lange termijn.
Adviesgroep Borm & Huijgens - juni 2011
Aanvulling 2022
Doordat er foute keuzes zijn gemaakt bij de aanbesteding van het versterken van de Afsluitdijk, lopen de kosten op en gaat de realisatie langer duren.
Fouten bij aanbesteding versterking Afsluitdijk
'Op de Afsluitdijk verliest RWS haar geloofwaardigheid' Cobouw mei 2022
Onderstaand inrichtingsvoorstel uit 2008 is dan wel ingebracht, maar helaas niet meegenomen in de uitvoering. Het heeft alleen geínspireerd tot een mini-migratierivier aan de oostzijde. Zo blijft de Afsluitdijk kwetsbaar voor golven en kruiend ijs. Mogelijk wordt dit laatste een argument om bij toenemende zeespiegelstijging de Waddenzee eerder in te polderen.
Adviesgroep Borm & Huijgens - mei 2022
Met de uitgave `Afsluitdijk natuurlijk veilig´ hielden betrokken natuur- en milieuorganisaties eind 2010 een gezamenlijk pleidooi om de Afsluitdijk in te richten als een natuurlijke klimaatbuffer met vrije doortrek van vissen.
In onderstaand artikel wordt uiteengezet dat hiervoor serieuze mogelijkheden zijn. Door aanvullende maatregelen in de vorm van ‘nieuwe natuur’, kan de huidige dijk zelfs blijven zoals hij is. De Afsluitdijk als icoon en monument blijft dan behouden. Behoud geeft aanzienlijke voordelen: Geen jarenlange afsluiting, geen kapitaalvernietiging van infrastructuur en kunstwerken.
De Adviesgroep Borm & Huijgens heeft de mogelijkheden nader uitgewerkt voor een inrichting, die niet alleen voldoet aan de veiligheidsnormen, maar eveneens een wezenlijke bijdrage levert aan de Europese afspraken ter verbetering van vismigratie en ecologische kwaliteit van de grote rivieren.
Scheiding tussen de wateren als probleem
De Zuiderzee kon ontstaan, doordat de waterwolf
zich eeuwenlang steeds verder door onze noordelijke kustlijn vrat.
Uiteindelijk werd pas in 1932 de opening gesloten. De Afsluitdijk
maakte een einde aan de immer voortgaande uitholling en verzilting
van de Lage Landen. Vanaf dat moment is er weer sprake van een doorlopende
kustlijn. Veiligheid boven alles.
De Afsluitdijk vormt nu een harde onnatuurlijke grens tussen het zoete
IJsselmeer en de zoute Waddenzee. Ze is een barrière voor vismigratie,
scheidt twee ecosystemen en geeft een scherpe scheiding tussen zout
en zoet. Het gebrek aan migratiemogelijkheden voor vis en andere organismen
heeft negatieve effecten op de visstand in zee- en binnenwater. Door
het direct spuien in zee bij eb, berokkenen grote zoetwaterbellen
schade aan de waddennatuur.
Zoetwatervoorraden en tijdelijke rivierwateropvang
Het behoud van de zoetwatervoorraden van het IJsselmeer
en in de Zuidwestelijke Delta stelt de toekomstige zoetwatervoorziening
veilig. Daarnaast behoren beide regio´s bij hoge rivierafvoeren het
teveel aan water tijdelijk te kunnen bergen, totdat lozing in zee
weer mogelijk is. In de Zeeuwse Delta, waar het meeste rivierwater
heengaat, kan de waterberging aanzienlijk worden vergroot. Slechts
15 procent van het water stroomt naar het noorden en wordt opgevangen
door een tijdelijke verhoging van het IJsselmeerpeil.
Beide functies, voorraadvorming en berging van zoet water, dienen
in de planvorming te worden meegenomen.
Pleidooi voor ecologische verbinding
van Waddenzee met IJsselmeer
Het ecologische verlies, dat ontstond door de noodzakelijke
aanleg van de Afsluitdijk, kan deels ongedaan gemaakt worden met een
permanent open verbinding van de Waddenzee met het IJsselmeer. Het
acclimatiseren van trekvis vereist een geleidelijke zoet-zout gradiënt.
Om te kunnen overleven is voor kenmerkende soorten een uitgestrekte
overgang van belang. Naast vismigratie bevordert het onder meer vergroting
van de biodiversiteit, het ontwikkelen van specifieke levensgemeenschappen
en de toename van de lokale soortenrijkdom. Tal van organismen zullen
profiteren van de beschutte oevers van de corridors. Ook paaiplaatsen
voor vis en het creëren van broedgelegenheid voor kust- en moerasvogels
vormen een verrijking van de biotopen rond de Afsluitdijk.
Door de omstandigheden voor kwelderaanwas aan de zeezijde gunstig
te maken, kan de kuststrook zich op meer natuurlijke wijze herstellen.
Kortom, de voorkeur ligt bij een robuuste inrichting voor de lange
termijn, met overgangsgradiënten aan weerszijden van de dijk.
Inrichtingsvoorstel
We gaan uit van het handhaven van de huidige Afsluitdijk.
Elke fase van het inrichtingsplan uit 2008 draagt als geheel bij aan
veiligheid en milieu. Op de afbeelding is het eindresultaat voor de
lange termijn weergegeven.
De gefaseerde realisatie begint in het westen aan de zeezijde:
Een lagere voordijk aan de zeezijde, met platen, kwelders, golfbrekers, kribben en wallen, zorgt ervoor dat de Afsluitdijk in de luwte komt te liggen.
De Afsluitdijk is vervolgens aan te passen als een overslagbestendige dijk en voldoet hiermee aan de veiligheidsnormen.
Een lagere natuurdijk aan de zijde van het IJsselmeer scheidt de brakwaterzone van het zoete water. Ze zorgt achter de Afsluitdijk voor de opvang en afvoer van zilte overslag, opwaaiing en zoute kwel.
Een maximale lengte van de overgangszone van zout naar zoet garandeert dat het IJsselmeer zoet blijft. Deze ontstaat door tweemaal de lengte van de Afsluitdijk te benutten en tevens het Kornwerderdiep af te schermen.
Met afwisselende kribben gaat het water in de afvoerlus meanderen, waardoor de af te leggen weg naar de Waddenzee nog eens aanzienlijk wordt vergroot en de stroomsnelheid afneemt. Dit alles geeft een geringe peilverhoging van de zoetwatervoorraad in het IJsselmeer.
Wellicht zijn de huidige spuisluizen bij Den Oever aan de Hollandse zijde in de route op te nemen en valt te onderzoeken hoe ze regulerend kunnen worden ingezet tijdens de aanleg, na realisatie en bij enige zeespiegelstijging.
Bij hoge rivierafvoeren kan voor peilverlaging de spuisluis aan de Friese zijde extra worden ingezet om meteen in de monding te lozen.
Momenteel raken trekvissen gedesoriënteerd door het grote zoete stilstaande water van het IJsselmeer en vinden daardoor meestal de sluizen niet eens. Het rivierwater is via een smallere route vanaf de IJssel, langs Friesland en om de Afsluitdijk naar de Waddenzee te leiden. Een waarneembare stroming van de IJssel naar zee wordt dan voor de trekvis de routewijzer.
Grijze zeehond - Foto: C. Huijgens
Strekdammen en golfbrekers bevorderen de aanwas aan de zeezijde. Zo ontstaat tegen de voordijk een kering die meegroeit met de zeespiegelstijging en die als een natuurlijke klimaatbuffer de Afsluitdijk voor stormschade behoedt. De omsloten Afsluitdijk is bovendien aan beide zijden beschermd tegen kruiend ijs.
Het estuariene gebied, dat rondom de Afsluitdijk ontstaat, biedt vele mogelijkheden voor natuurgerichte recreatie. De overgangsgradiënten van zout naar zoet, de hoogteverschillen, de variatie in bodems, de gebruikte bouwmaterialen, de immer aanwezige dynamiek, de aangroei van de kust en de poortfunctie van de inrichting vormen de basis voor een ongekende natuurlijke rijkdom. De recreatie- en beroepsvaart blijft gebruik maken van de bestaande schutsluizen.
Meegroeien met de lange termijn
De hier gepresenteerde inrichting is er op voorbereid
dat de zeespiegel kan gaan stijgen en dat op termijn het water van
het IJsselmeer niet meer onder een natuurlijk verval kan wegstromen.
Dan is er wellicht geen sprake meer van een open verbinding en pompen
gemalen de zoute kwel en zilte overslag, over de gehele lengte opgevangen
achter de natuurdijk, weer naar buiten. De kosten van het uitslaan
van water zullen leiden tot een bewuste beperking van wateraanvoer
vanuit de IJssel. Misschien wordt eerst een periode gedeeltelijk en
uiteindelijk geheel uitgemalen. Het is ook afhankelijk van de kosten
die een verdere stijging van het peil van het IJsselmeer met zich
meebrengt. Berekeningen en bijsturing aan de hand van het tempo van
klimaatverandering zijn gewenst.
Op de locaties waar de meanderende route naar zee de beide flanken
van de Afsluitdijk raakt, kunnen met het oog op de toekomst brede
vispassages gerealiseerd worden. De mogelijkheden hiervoor zouden
nu al onderzocht en toegepast mogen worden.
Samenvatting
Voor de compleetheid van stroomgebieden is een grootschalig
herstel van zoet-zout overgangen met een geleidelijke estuariene gradiënt
van belang. De mogelijkheden voor een blijvende en permanent open
verbinding met zee liggen vooral in de Zuidwestelijke Delta.
Een meegroeiende bescherming om de Afsluitdijk, het behoud van de
zoetwatervoorraad, het creëren van vispassages met brakwaterzones
en een algehele toename van de natuurwaarden en biodiversiteit zijn
samen ruimschoots de moeite waard.
De Raad voor de Wadden heeft gepleit voor een vergroting van het areaal
jonge kwelder en voor zoet-zout overgangen en brakwaterzones op brede
kwelders langs de vastelandskust.
Bovenstaand voorstel voldoet ruimschoots aan dit pleidooi.
Adviesgroep Borm & Huijgens – integraal waterbeheer, april 2011
Bronnen:
Adviescommissie Nijpels (2008), Toekomst Afsluitdijk, Rijkswaterstaat, Provincies Friesland en Noord-Holland
Raad voor de Wadden (2008), Zoet-zout: Kansen voor herstel zoet-zoutovergangen in het Waddengebied, 2008/02.
Borm W. en C. Huijgens (2009), De herijking van de landelijke zoetwaterverdeling,
H2O nr. 25/26 2009.
Borm W. en C. Huijgens (2009), Planvorming voor estuariene dynamiek,
Adviesgroep B & H
Rooijendijk C. (2009), Waterwolven, de geschiedenis van de Hollandse waterbouw.
Näring M. (2009). Het herstel van zoet-zout overgangen rondom het
Waddenzeegebied.
IVEM Publications – University of Groningen.
Schetsschuit Afsluitdijk (2010), Samenvatting conclusies 17 november 2010.
Raad voor de Wadden (2010), Briefadvies Afsluitdijk vanuit Waddenperspectief, 2010/04
Afsluitdijk natuurlijk veilig (2010), Waddenvereniging, It Fryske
Gea, IJsselmeervereniging, Landschap Noord-Holland, Het Flevo-landschap,
Stichting Verantwoord Beheer IJsselmeergebied, Stichting Wad, Vogelbescherming
Nederland, Het Groninger Landschap, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten,
Programma Naar een Rijke Waddenzee.
Borm W. (2010), Landelijk inrichtingsvoorstel voor waterveiligheid,
zoetwatervoorziening en estuariene dynamiek, Adviesgroep Borm &
Huijgens en Bureau Beaufort, H2O nr.25/26, 24 december 2010.
Adviesgroep Borm & Huijgens (2011), Een ecologisch herstel van
de delta, Total Fishing, januari 2011.
Adviesgroep Borm & Huijgens (2011), Zonder de Kier toch uitstekende
kansen voor de trekvis, Water Forum Weeknieuws nr. 486, 30 maart 2011.
Summary Strengthening the Afsluitdijk by nature The safety given by the Afsluitdijk (the IJsselmeer Dam) and its sluices is far below the legal standard. The Advisory Commission IJsselmeer Dam presented on the first of June 2011 two options for strengthening the dike: a concrete storm shield on the embankment or making the dam resistant for overflowing. The result will be a reinforced embankment, vulnerable situated in a immense expanse of water. By choosing this relatively cheap short-term solution, there is no connection with a long-term stategy and the real solution will run more expensive. Sustainable measures build with nature are to prefer. The National Structure Vision Afsluitdijk, which is in preparation,
aims nature improvement in combination with the restructuring
of the IJsselmeer Dam. The Council of the Wadden Sea calls for
an increase of the surface in salt marshes and fresh-salt transitions.
At the end of 2010 the involved nature and environmental organizations
presented the publication `Afsluitdijk, natural safety".
This is a joint plea to create a large buffer with a natural
environment with possibilities for fish migration. When sea level rises in the future, migration of fish might become impossible. At that time this design is also useful for pumping water in the sea.
|
Samenvatting Nieuwe natuur versterkt Afsluitdijk Het veiligheidsniveau van de Afsluitdijk en de bijbehorende sluizen ligt ver onder de wettelijke norm. Op 1 juni 2011 presenteerde de Adviescommissie Toekomst Afsluitdijk twee opties voor de versterking van de dijk: een betonnen stormschild op de dijk of de overslagbestendige dijk, waarbij de top van de dijk sterker wordt gemaakt. Het resultaat is een versterkte dijk, kwetsbaar gelegen in een onafzienbare watervlakte. Het kiezen voor deze relatief goedkope korte termijn oplossing kan op lange termijn duurder uitvallen. Duurzame maatregelen die aansluiten bij een meer natuurlijk toekomstbeeld zijn te prefereren.
De waterveiligheid, het behoud van de zoetwatervoorraad, het
creëren van vispassages met brakwaterzones en een algehele toename
van de natuurwaarden en biodiversiteit maken samen deze inrichting
ruimschoots de moeite waard. |