Pluspunten van een S-bocht
Waterveiligheid
Zeesluizen voor de Nieuwe Waterweg
De veiligheid van Rotterdam en het Rijnmondgebied is
onvoldoende gewaarborgd door de Maeslantkering. Een overstroming van
de Randstad zou het bankroet van Nederland inluiden. Het is in het belang
van de waterveiligheid om allereerst de Nieuwe Waterweg van sluizen
te voorzien.
Gebruik van de maximaal beschikbare
bergingscapaciteit
De projecten van Ruimte voor de Rivier maken een vlottere
doorvoer van grote hoeveelheden rivierwater mogelijk en verleggen hiermee
het probleem voor wateropvang en -afvoer naar de Zuidwestelijke Delta.
De huidige bergingscapaciteit van Hollandsch Diep en Haringvliet is
ontoereikend. Bij inzet van alle deltawateren als berging (S-bocht)
is de stijging beduidend minder. Dat houdt in dat in combinatie met
de hoogte van de (voormalige) zeewerende dijken de waterveiligheid aanzienlijk
verbeterd. Aangezien men extreme rivierafvoeren tijdig kan zien aankomen,
is voorspuien doorgaans mogelijk. Dit laatste vergroot de opvangcapaciteit
van de totale noodberging. Spui, Dordtse Kil en Beneden Merwede zouden
bij circa NAP + 3 m met keringen afgesloten moeten worden. De noodzaak
van dergelijke keringen en het vaststellen van de juiste peilstijgingen
bij een S-bocht dienen nog nader berekend te worden.
Komberging Volkerak-Zoommeer
Het Volkerak-Zoommeer kan als komberging gebruikt worden,
door deze bij kritieke waterstanden vol te laten stromen om de regio
van overstroming te vrijwaren. Bij een S-bocht mag de volledig beschikbare
noodberging zich eerst maximaal vullen, voordat het Volkerak-Zoommeer
als komberging wordt ingezet.
Zoetwatervoorziening
Einde aan het grootschalig zoetwaterverlies
Van de jaarlijks beschikbare 110 miljard kubieke meter
zoet water verdwijnt het meeste in zee via de Nieuwe Waterweg en slechts
enkele procenten worden verbruikt door onder meer landbouw, industrie
en huishoudens. Zoetwatertekort is een schande voor ons land. Afsluiting
van de Nieuwe Waterweg met schut- en spuisluizen is de enige oplossing
om grootschalig zoetwaterverlies te voorkomen.
Behoud van de zoetwatervoorraden
De toekomstige behoefte aan zoet water is niet bekend.
Daarom is het onverstandig om alleen de huidige vraag naar zoet water
veilig te stellen. Ruimere garanties zijn te prefereren. Diverse voornemens
bedreigen het voortbestaan van de zoetwatervoorraden Haringvliet en
Volkerak-Zoommeer. Door de S-bocht wordt het behoud van deze zoetwatervoorraden
gegarandeerd.
Inrichtingsvoorstel met S-Bocht: zee- en spuisluizen Nieuwe Waterweg, nieuwe zoetwaterbekkens, doorsteken Goeree en Grevelingendam en compenserende inpoldering. (Borm& Huijgens - 2011)
Zoetwatervoorziening Schouwen-Duiveland
Schouwen-Duiveland ligt omsloten door zoute wateren en
heeft te kampen met verzilting. Met de aanleg van een scheidingsdam
in de Grevelingen is een pijpleiding voor zoetwateraanvoer vanuit het
Haringvliet te realiseren. Tegen Schouwen-Duiveland kan een spaarbekken
aangelegd worden.
Nieuw zoetwaterbekken aan de Hollandse kust
Na het sluiten van de Nieuwe Waterweg ligt de realisatie
van een zoetwaterbekken tegen de kust voor de hand om onder meer het
Hoogheemraadschap van Delfland blijvend van zoet water te voorzien.
Het water is hier ook een kansrijk exportproduct.
Tegengaan van verzilting
Met de relatieve zeespiegelstijging neemt de rivieropwaartse
invloed van de zee toe. Industrie, drinkwatervoorziening, natuur en
landbouw zitten niet op verzilting te wachten. Plannen die de zee nog
verder `binnenhalen´ zijn dan ook af te raden. Een goede oplossingsrichting
vormen de doorsteken door Goeree en de Grevelingendam. Hierbij ontstaat
een open verbinding met zee, met de mogelijkheid van tijdelijke sluiting
en berging als de waterveiligheid er om vraagt. De zee komt door de
S-bocht relatief verder weg te liggen, de zoutgrens schuift op en de
zoetwatervoorraden blijven behouden.
Compensatie landbouwgronden
Er zijn in het verleden al vaak landbouwgebieden voor
het algemeen belang verdwenen. Bij de aanleg van de doorsteek door Goeree
gaan eveneens waardevolle landbouwgronden verloren. Dit verlies dient
ruimschoots gecompenseerd te worden en bij voorkeur in de directe omgeving.
Met de aanleg van de scheidingsdam in de Grevelingen voor de S-bocht,
valt er grenzend aan Goeree voldoende land in te polderen.
Scheepvaart en economie
Behoud voorzieningen Rijn-Schelde
Corridor
De Volkeraksluizen blijven bij de S-bocht intact en de
Rijn-Schelde Corridor blijft getijloos, beheersbaar en zoet. Antwerpen
en Rotterdam varen er wel bij.
Een open Europoort en een Nieuwe waterweg met zeesluizen en spuisluizen
Overslaghavens
De accentverschuiving naar zee voor overslaghavens (Europoort
en Zeebrugge) blijft toenemen. Het is mogelijk om aansluitend aan de
Europoort overslaghavens te maken, waarbij zeeschepen buitengaats aanleggen
en binnenvaartschepen meteen binnengaats worden geladen. Een dergelijke
inrichting beperkt het aantal schuthandelingen. Hierdoor hoeft de capaciteit
van de komende zeesluizen niet extreem hoog te zijn.
Visserij en recreatie
Benutten voedselaanvoer voor
visstand en schelpdiercultures
Decennia lang bezinkt het voedselrijke rivierslib geheel
in Hollandsch Diep en Haringvliet. Doorstroming met de S-bocht vermindert
de mate van verdere eutrofiëring van bodems en een deel van de door
de rivier meegevoerde stoffen zorgt voor voedselaanbod voor de ecosystemen
en schelpdiercultures. De huidige voedselarmoede in de Oosterschelde
zal verdwijnen. Ook de visgronden van de Noordzee worden weer continue
gevoed door de rivieren.
Toerisme, recreatie en natuurbeleving
De doorsteek door Goeree biedt mogelijkheden voor recreatie
en toerisme om in de delta rond te kunnen varen zonder de Noordzee op
te hoeven. De door toervaart intens gebruikte Volkeraksluizen kunnen
worden ontlast. Een bezoek aan de Zuidwestelijke Delta wordt veel aantrekkelijker
vanwege de open verbinding met zee, de toename van de dynamiek, de geleidelijke
overgangen van zoete naar zoute milieus en de ontwikkelingsprocessen
van het estuarium. Verbetering van de waterkwaliteit stimuleert de waterrecreatie
en de sportvisserij. Het ontstaan van slikken, stranden en platen bevordert
de waterrecreatie in en rond de voormalige zeegaten. Dat natuurbeleving
in en langs het estuarium een hoge vlucht zal nemen is een duidelijke
zaak.
Regulering van de waterstromen
Extra regelfunctie Haringvlietsluizen
De Oosterschelde blijft zout. Indien de zoutgrens teveel
zeewaarts verschuift, kunnen niet alleen het Volkerak-Zoommeer, maar
ook de Nieuwe Waterweg doorgespoeld worden. Zoetwatervoorraden mogen
aangevuld worden en verdere regulatie is meteen mogelijk door het teveel
aan zoet water te spuien met de Haringvlietsluizen. Ook bij plotselinge
verontreiniging van de rivier, valt te overwegen, afhankelijk van de
aard en omvang van de verontreiniging, om zoveel mogelijk water direct
in zee te lozen om de delta te ontzien.
Deels zelfregulerende doorstroming
Grillig gedrag van water kan genivelleerd worden door
de Haringvlietsluizen. Ook inrichting en waterverdeling kunnen sturend
bijdragen. De hoeveelheid water die door de doorsteek Goeree stroomt,
varieert onder invloed van wisselende rivierafvoeren en waterbeheer.
Om zowel te voorkomen dat er bij lage afvoeren zout in het Haringvliet
komt en om het mogelijk te maken dat bij piekafvoeren voldoende water
naar de overige deltaberging stroomt, dient de doorsteek hiervoor ingericht
te zijn. Dit is mogelijk met ver uiteen liggende primaire dijken, aangevuld
met parallel liggende zomerdijken en kades. Kribben in de stroom kunnen
bovendien in lengte en hoogte variëren. Bij lage afvoeren gaat het water
in een smalle geul tussen de lage en langste kribben door en bij piekafvoeren
stroomt het water over drempels in de gehele breedte tot de primaire
dijken.
Doorsteek Goeree afsluitbaar
voor zoutindringing
Het opdringen van de zouttong is afhankelijk van zeestanden
en rivierdebieten. Om zoutindringing in het Haringvliet te voorkomen
dient wellicht de doorsteek van Goeree tijdelijk afsluitbaar te zijn.
Ecologie
Doorstroming lost huidige milieuproblemen
op
De Deltawerken veranderden de Zuidwestelijke Delta in
een verzameling van door dammen van elkaar gescheiden bekkens. Het gebrek
aan ruimtelijke samenhang tussen de bekkens leidde tot ecologische en
economische problemen. Met de S-bocht is er weer sprake van open verbindingen
en kan doorstroming de zieltogende deltawateren weer gezond maken.
Volledig estuarium met herstel
vismigratie
Het herstel en ontwikkeling van een estuarium is het
meest kansrijk is de Zuidwestelijke Delta. Om alle gedane investeringen
voor vismigratie, zoals de passeerbaarheid van kunstwerken in de grote
rivieren, rendabel te laten zijn, dient Nederland aan haar internationale
verplichtingen te voldoen. Dat is niet het geval bij het Kierbesluit.
Bij de S-bocht kunnen zout en zoet zich onder invloed van getijden mengen
en dat geeft samen met de verlengde route wel een duurzame oplossing
voor visintrek.
Van natuurontwikkeling naar natuurlijke
ontwikkeling
Na het scheppen van de juiste randvoorwaarden zullen
de bestaande milieus zich wijzigen. Het verdere proces kunnen we aan
de natuur overlaten. Met zeesluizen voor de Nieuwe Waterweg verdwijnen
de laatste zoetwatergetijdengebieden langs de Oude Maas en Biesbosch.
Met de S-bocht ontstaat in de Grevelingen een nieuw zoetwatergetijdengebied.
Op andere locaties kan zal eveneens sprake zijn van nieuwe aanwas van
platen, schorren en slikken.
Voorkomen van milieuschokken
Bij een open verbinding met S-bocht is er geen sprake
van plotselinge berging van zoet op zout. Met elke andere bergingsvolgorde
zou iedere berging tot een ecologische ramp leiden.
Kosten en baten
Behoud huidige infrastructuur
met bredere inzet
Kwaliteitsverbetering en doorstroming met zoet water
is een betere oplossing voor het blauwalgenprobleem van het Volkerak-Zoommeer,
dan symptoombestrijding met zout water. Alle problemen en bijkomende
kosten die door het laatste ontstaan kunnen dan voorkomen worden. Behoud
van de huidige infrastructuur en aansluiting bij bestaande voorzieningen
zijn belangrijke pluspunten. De inlaatpunten voor zoet water, de sluizen
van West-Brabant, de Volkeraksluizen en tal van andere infrastructurele
voorzieningen kunnen bij de inrichting met S-bocht behouden blijven.
De bestaande Stormvloedkering en Haringvlietsluizen worden bovendien
breder ingezet.
Gebruik hoogte zeewerende dijken
De van oorsprong zeewerende dijken langs de voormalige
zeegaten worden bij de S-bocht voor berging, peilverhoging en spuien,
optimaal benut. Dat neemt niet weg dat de noodzakelijke versterkingen
en verhogingen van dijken, waaronder de realisatie van Deltadijken,
dienen plaats te vinden.
Herstel stabiliteit dijken van
Rijnmondgebied naar Haringvliet
Sinds 1970 is er een groot verschil in waterstanden tussen
het stilstaande Haringvliet en het Rijnmondgebied dat onder invloed
van getijden bleef. De dagelijks sterk wisselende stromingen ondermijnen
de basis van de flankerende dijken van de verbindende waterwegen. Hieraan
komt een einde zodra de Nieuwe Waterweg is afgesloten.
Vergelijkend onderzoek
Dat de herinrichting van de Zuidwestelijke Delta enige
miljarden gaat kosten mag duidelijk zijn. Op het moment dat andere inrichtingsmogelijkheden
in beeld komen, is vergelijkend onderzoek naar kosten en baten mogelijk.
Het is niet aan ons als adviesgroep, maar aan de overheid om deze zaken
op alle vlakken door te laten rekenen. Dan pas kan er in 2014/2015 door
het kabinet een verantwoorde beslissing worden genomen over oplossingsrichtingen
voor de langere termijn.
Adviesgroep Borm & Huijgens - integraal waterbeheer september 2011
Aanvulling/correctie 2020:
Een probleem dat zich voordoet bij een S-bocht is het te grote oppervlak van de voormalige zeegaten. Dit geeft een sterke aanzuigende werking voor getijde (vergelijkbaar met een spoelmeer). Aangezien de huidige stormvloedkering nu al op maximumcapaciteit fungeert en te diepe getijdengeulen zowel de fundamenten van de kering kunnen ondermijnen als de vorming van de Voordelta doen afnemen, is een uitvoering zoals hierboven omschreven niet ideaal. Met een dijk van Noord-Beveland naar Tholen is het overgrote deel van de Oosterschelde te benutten als zoetwatervoorraad en wordt met de oppervlakteverkleining een estuarium haalbaar. Maar is dit ook duurzaam?
Het voorstel van Siebe Kramer om naast de Zeelandbrug een dam te leggen is op zich ook een verbetering. Dat betekent 2/3 van de O'schelde wordt zoetwaterbassin en het westelijk deel krijgt meer zeegatdynamiek. Daarnaast valt te overwegen de gehele Oosterschelde te verzoeten en de stormvloedkering al spuisluis te gebruiken. In beide gevallen (gehele of gedeeltelijke verzoeting Oosterschelde) dient gezocht te worden naar een andere realisatie van estuariene dynamiek in plaats van een S-bocht.
Gezien de aanwassende kust in het zuidwesten als gevolg van de aanleg van de Deltawerken en de Maasvlakte ontstaan er mogelijkheden om migratierivieren en estuaria aan te leggen en te laten ontstaan in de Voordelta. Deze mogelijkheid hebben we ingebracht bij het Kennisprogramma Zeespiegelstijging van het Deltaprogramma. Aangezien het vrijwel zeker is dat op de lange termijn de Zeeuwse wateren worden verzoet, vanwege waterveiligheid en zoetwatervoorziening, ligt een westwaartse verschuiving van estuariene milieus voor de hand.
Summary: The benefits of the S-curve
With the accelerated rural transit of river water, the current water storage in the delta is inadequate. The flood defence is significantly improved by use of all delta waters as storage, use and improvement of the (former) sea dikes, if possible beforehand lowering the level and a simultaneous flow out from Haringvliet and Oosterschelde. In case of an S-curve stream, the combined emergency storage is completely filled before the lake Volkerak-Zoommeer can be used as a last emergency reservoir. For the national water safety and the national fresh water supply is the construction of sea locks for the New Waterway of primary importance. Shortage of fresh water would be a disgrace to the Netherlands. Only a small part of the available fresh water is consumed. Sluices for the New Waterway are the only solution to prevent the current large-scale loss of freshwater into the sea. Retention and extension of freshwater resources are possible with S-curve, because the sea lies relatively farther away, which shifts the salt border. A new reservoir near Schouwen-Duiveland and another on the coast above the Europoort are additional to the freshwater supply. To compensate the lost of agricultural land, new reclaimed land is possible nearby Goeree.The present shipping facilities, the Volkerak locks and the Rhine-Scheldt Corridor, remain unchanged. The required capacity of the locks can be significantly reduced by focussing on the realisation of sea transhipment harbours with separation of marine and inland transport, which includes a separation of salt and fresh water. Nutrients transported by the river provide food supply for ecosystems and shellfish farming. Thanks to the open connections the quality of water rises and the Southwest Delta becomes more attractive for tourism, fishing and nature experience. Regulation of water flows is possible by the national freshwater distribution, the infrastructure and the use of sluices as control valves. The Delta Works are the cause of the current ecological problems. After recovery of the connections, the current environment will change into a complete estuary. The S-curve hereby offers a sustainable solution for fish migration. In case of emergency storage there is no negative environmental impact caused by a sudden change from salty to fresh water. Preservation of existing infrastructure and increasing use of the Haringvliet locks and the storm surge barrier, together with the restoration of the stability of the dikes, are important advantages. The government should calculate the costs and benefits of all relevant opportunities. In 2014/1015 a responsible choice can be made for the long term. |
Samenvatting: De pluspunten van de S-bocht De inrichting van de Zuidwestelijke Delta vervult een cruciale rol bij de totstandkoming van een klimaatbestendig Nederland en is dan ook geen vrijblijvende aangelegenheid. Met de versnelde landelijke doorvoer van rivierwater is de huidige wateropvang in de delta ontoereikend. De waterveiligheid is aanzienlijk te verbeteren door inzet van alle deltawateren als berging, het gebruik en verbetering van de (voormalige) zeewerende dijken, voorspuien en, indien bij peilstijging mogelijk, het gezamenlijk spuien vanuit Oosterschelde en Haringvliet. Bij een afvoerroute in de vorm van een S-bocht kan de gecombineerde
noodberging zich geheel vullen, alvorens het Volkerak-Zoommeer
wordt ingezet als laatste komberging. Zoetwatertekort zou een schande voor Nederland zijn. Slechts
enkele procenten van het beschikbare zoet water wordt immers verbruikt.
Sluizen voor de Nieuwe Waterweg zijn de enige oplossing om het
huidige grootschalig zoetwaterverlies in zee te voorkomen. Grenzend aan Goeree kunnen ter compensatie landbouwgronden ingepolderd
worden. Door de rivier meegevoerde stoffen zorgen voor voedselaanbod voor de ecosystemen en schelpdiercultures. De Zuidwestelijke Delta wordt door de open verbindingen en de waterkwaliteitsverbetering aantrekkelijker voor toerisme, visserij en natuurbeleving. Regulering van de waterstromen is mogelijk door de landelijke zoetwaterverdeling, de inrichting en het gebruik van sluizen als regelkranen. De Deltawerken vormen de oorzaak van de huidige ecologische problemen. Na herstel van de verbindingen zullen de huidige milieus zich wijzigen tot een volledig estuarium. De S-bocht biedt hierbij een duurzame oplossing voor vismigratie. Bij noodberging is er geen sprake van milieuschokken als gevolg van een plotselinge berging van zoet op zout. Behoud van de bestaande infrastructuur en een bredere inzet van onder meer de Haringvlietsluizen en de Stormvloedkering vormen samen met het herstel van de stabiliteit van de dijken belangrijke pluspunten. De overheid dient relevante inrichtingsmogelijkheden op alle vlakken door te rekenen op kosten en baten. Dan kan er in 2014/1015 een verantwoorde keuze gemaakt worden voor de langere termijn.
|