Gaat Nederland al polderend onder
water?
13 januari 2014 WATERFORUM DISCUSSIEFORUM / MKBA-informatie.nl
Pas na de overstromingen van 1916 volgden
de Zuiderzeewerken en ook was er eerst een watersnoodramp nodig voor
men begon met de Deltawerken. Deze kustlijnverkortingen redden Laag
Nederland van de ondergang. Rampen leiden tot effectieve maatregelen.
De Adviesgroep Borm & Huijgens vraagt zich af of de overheid wacht
op een nieuwe ramp of ditmaal voortijdig met een aansluitend Deltaplan
komt.
Het rommelt in de waterwereld, voornamelijk door verstrengeling van
eigenbelang met uitbesteding, het creëren van draagvlak en het verwerven
van overheidsfinanciering.
De keuzes die het Deltaprogramma 2014 maakt voor de dominante wateropgaven
van het Nationaal Waterplan zijn verontrustend. Krijgen landelijke
politici met deze voortgangsrapportage wel de juiste informatie aangedragen
voor doelmatige besluitvorming? Kritiek en bedenkingen worden gebagatelliseerd
of beschouwd als een gepasseerd station.
Het is zinvol om deze blijvend te toetsen aan nieuwe ontwikkelingen
en niet achteraf de ontstane hiaten en verspillingen te laten onderzoeken
door een dure parlementaire commissie.
Wil men wel participatie in waterbeheer?
Na ruim vijf jaar ideëel adviseren mogen we concluderen
dat overheidsinstanties niet echt zitten te wachten op de inbreng
van burgers. Overweldigend dikke dossiers, vaak zonder wezenlijke
uitgangspunten, worden ter visie gelegd. Voorlichting vindt plaats
voor de vorm en beantwoording van inspraak heeft als doel zich in
te dekken. Tenslotte keurt de slager alsnog zijn eigen vlees. Officieel
wordt aan alle verplichtingen voldaan en daarna is het eenvoudig om
knollen voor citroenen te verkopen. Rijkswaterstaat zelf kampt met
een tekort aan waterbouwkundige kennis en uitbesteding van plannen
maakt dat echte deskundigen zeker niet het laatste woord krijgen.
Het is bij de uitvoerende instanties nu eenmaal meer een kwestie van
'U vraagt, wij draaien!'.
Adviezen worden structureel in de wind geslagen
De tweede Deltacommissie en de Adviescommissie Water
hebben waardevolle adviezen aangereikt en voorstellen voor integrale
watersysteembenadering werden op een presenteerblaadje aangeboden.
De overheid heeft deze niet of nauwelijks omarmd, zoals na te lezen
is in het artikel 'Deltaprogramma 2014, risicovol en miljardenverslindend'.
Nadat de Commissie Veerman een gat sloeg in het landelijk waterstaatkundig
bolwerk, werd dit spoedig gedicht door consensus en afscherming. De
sturende rol van Rijkswaterstaat verandert steeds meer in een uitvoerende
taak. Het miskennen van waterbouwkundig ingenieurs komt de samenleving
duur te staan. Zonder onderzoek en feiten is consensus de dood in
de pot. Effectieve maatregelen blijven achterwege en onnodige geldverslindende
innovaties vliegen ons om de oren.
Belangrijkste wateropgaven. Bron: Nationaal Waterplan
Maatschappelijke kosten- batenanalyses ontbreken
Wanneer initiatieven, planvorming, propaganda, nadere
uitwerking, voorlichting, inspraak en goedkeuring in vrijwel dezelfde
handen liggen dan vraagt dit, in combinatie met het ontbreken van
objectieve analyses, vrijwel zeker om problemen. De trein kan immers
ongehinderd voort denderen in de eenmaal ingeslagen richting.
Deze gang van zaken illustreert zowel de macht van de betrokken ambtenaren,
vaak managers en belanghebbenden, om eigen projecten door te drukken
als de onmacht van de overheid om gestalte te geven aan landelijk
samenhangende en gerichte planvorming.
Wij citeren drs. B. van Holst (bron: 'MKBA, nee tenzij?', 20 november 2013):
"Al decennia lang is bij gelegenheid aan de Tweede Kamer de toezegging gedaan dat maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA’s) zullen worden gebruikt voor de onderbouwing van de beleidskeuzes. Blijkbaar leiden dergelijke toezeggingen niet tot een verplichting zolang het woord wettelijk er niet aan is toegevoegd, zoals bij de m.e.r..”
“Politici, de beoogde gebruikers, lijken uiteindelijk geen enkele interesse te hebben in het nut of in de uitkomsten van de MKBA’s bij de afweging van investeringen in infrastructuur.”
Van de regen in de drup
Tegen de natuurlijke processen in, wordt de kust tijdelijk
beschermd met zandsuppletie, die vaak sneller dan we wensen door zandafslag
weer in zee verdwijnt. Een open Nieuwe Waterweg handhaaft het grootschalige
zoetwaterverlies, geeft verzilting de ruimte en is er debet aan dat
regio’s verstoken blijven van zoetwatergaranties. De Afsluitdijk krijgt
dan wel een stormschild, maar blijft verder onbeschermd liggen in
een onafzienbare watervlakte. Voor de zoetwatervoorziening worden
we afhankelijk van het IJsselmeer. Het onderhoud aan de Hondbossche
zeewering is verwaarloosd en het fundament van de Oosterscheldekering
wordt aangetast. Van een estuarium is geen sprake, de Kier gaat niet
werken, het voortbestaan van de zoete scheepvaartcorridor Schelde-Rijn
wordt bedreigt, de veroorzaakte onbalans in de Westerschelde ondermijnt
Antwerpen, de Rijnmond-Drechtsteden lopen aan twee zijden gevaar en
de geplande noodberging Volkerak-Zoommeer is discutabel en marginaal.
Tenslotte liggen een vierde verdieping van de Schelde, de bouw van
een getijdencentrale in de Brouwersdam en het gedeeltelijk afbreken
van de Deltawerken ten gunste van ‘natuurherstel’ op de loer.
Van draagvlak naar protest is een kleine stap
Tot nu toe hebben we slechts gepoogd om het tij te
keren. Onze oproep “Overtuig dat het Deltaprogramma juist is of vaar
een andere koers !” bleef onbeantwoord. Het vasthouden aan verkeerde
afspraken leidt op termijn onherroepelijk tot hoofdpijndossiers en
kapitaalvernietiging.
De voorgenomen ontpoldering van de Hedwige ontketende massaal protest.
Op vergelijkbare wijze zal het besef doordringen dat het Deltaprogramma
op de verkeerde leest is geschoeid en dan verdwijnt het vertrouwen
in de overheid snel. Met waterveiligheid valt nu eenmaal niet te marchanderen.
Plannen die zee en zout verder binnenhalen blijven ongewenst en zinloos.
Pakt de overheid de draad weer op?
‘Samen-werken met water’, de titel van de bevindingen
van de Deltacommissie uit 2008, zou de rode draad moeten zijn van
het Deltaprogramma om veiligheid, welvaart en natuur in balans te
houden. Een gezonde economie stoelt op een ecologisch gezond fundament.
Wordt het wachten op een progressief Deltaplan ooit beloond? De overheid
moet dan wel bereid zijn zich te baseren op integrale afwegingen,
op onderzoek, feiten en MKBA’s, want anders gaat Nederland alsnog
al polderend onder water.
Wil Borm
Adviesgroep Borm & Huijgens – integraal waterbeheer
januari 2014