bedreigt zoetwatervoorziening
18 november 2013 WATERFORUM DISCUSSIEFORUM
Tijdens het 4e Nationaal Deltacongres te Utrecht
presenteerde de gemeente Rotterdam het plan om de Nieuwe Waterweg uit
te diepen. De vraag is waarom?
De 1e en 2e Maasvlakte zijn toch voor de diepgaande schepen? Of is het
puur voor het image van Rotterdam om een paar grote cruiseschepen de binnenstad
binnen te halen? Waar liggen de prioriteiten eigenlijk in Nederland? Land-
en tuinbouw, watervoorziening voor de procesindustrie en landelijke energievoorziening
komen in gevaarlijk vaarwater.
Woekeren met water
Nederland loost het merendeel van het zoete water via de
Nieuwe Waterweg ongebruikt in zee. Zolang de grote rivieren voldoende
water aanleveren is dat geen probleem. Op dit moment is het beleid dat
bij een lage afvoer van de Rijn bij 1700 m³ per seconde de opening van
de Haringvlietsluizen wordt beperkt en bij 1100 m³ per seconde geheel
wordt gesloten. Alle waterschappen woekeren dan met enkele m³ per seconde
om hun gebied niet te laten verzilten. Met recht
is er nu sprake van kostbaar water naar de zee dragen.
Een rampscenario dreigt
In de nabije toekomst moeten we ernstig rekening houden
met grotere grilligheden in het weer nals gevolg van klimaatverandering.
Het kan zomaar gebeuren dat in droge perioden de Rijn een zeer lage afvoer
heeft van rond de 700 m³ per seconde of minder. Dan is de huidige open
verbinding met zee via de Nieuwe Waterweg een groot probleem, omdat we
met het beetje water dat de Rijn dan aanlevert, het zout in de Nieuwe
Waterweg moeten zien terug te dringen met zoet water. Het Westland en
de Randstad dreigen snel te verzilten in die situatie. De procesindustrie
en elektriciteitcentrales moeten de productie beperken. Een waar economisch
rampscenario dreigt.
Deskundigen zijn aan het puzzelen of we de zout-indring kunnen beperken
met een open Nieuwe Waterweg. Een luchtbellenscherm? Lijkt wel leuk maar
het zal een energieverslindende operatie worden en of het zal werken is
maar de vraag. Een nieuwe 'Fyra' ligt op de loer.
Waar blijft realiteitszin?
Met name de land- en tuinbouw onderkennen dit mogelijke
probleem.
Maar ook de industrie, die veel 'zoutloos water' nodig heeft begint zich
grote zorgen te maken. Bestuurders maken zich met recht zorgen als de
energievoorziening in het geding komt. Wie krijgt dan voorrang?
In plaats van te zoeken naar een duurzame klimaatbestendige oplossing komt Rotterdam vrolijk met het voorstel om de Nieuwe Waterweg uit te diepen. Op welke planeet leven de bestuurders van Rotterdam eigenlijk?
Cor Huijgens en Martien Boelaars
Adviesgroep Borm & Huijgens – integraal waterbeheer november 2013.